Op woensdag 20 april betwisten de renners met de Waalse Pijl de voorlaatste voorjaarsklassieker. De start van de 81ste editie wordt gegeven op de Grand Place in Binche. Na iets meer dan tweehonderd kilometer en negen hellingen eindigt de wedstrijd in Huy. Het parcours bestaat uit een lange aanloop en twee lokale rondes van 29 kilometer rondom Huy. De eerste fase van de wedstrijd vindt plaats op een golvend parcours, de eerste officiële klim duikt op na 127,5 kilometer: de Côte d’Amay. Niet veel later volgt de Côte de Villers-le-Bouillet. Na de eerste passage over de Mur de Huy vangen de renners de eerste van twee lokale rondes aan. Ze moeten telkens de Côte d’Ereffe, de Côte de Cherave en de Mur de Huy over, met aankomst opnieuw bovenop de Mur de Huy.

Sportdirecteur Herman Frison blikt vooruit naar de Waalse Pijl. Hij hoopt op een goed resultaat en kijkt uit wat de vernieuwing van het parcours teweeg zal brengen.

Sportdirecteur Herman Frison: “We starten altijd om te winnen. Ik vind dat je met die instelling moet starten anders ben je niet ambitieus genoeg. Vorige week hebben we veel positieve signalen ontvangen. De Brabantse Pijl was heel goed met een derde en een vierde plaats maar het was de prestatie van de ploeg die in het oog sprong voor mij. In de Amstel Gold Race heb ik ook een goede ploeg gezien met een sterke Tiesj Benoot en Tim Wellens. We zaten in een goede positie met Tiesj Benoot en we hadden dit zelf afgedwongen door de koers open te breken. Dat moeten we woensdag ook proberen te doen. Benoot iser niet bij woensdag, maar dat was al het plan vanaf het begin van het seizoen dus het heeft niets te maken met zijn val van afgelopen zondag.”

“Het parcours is licht gewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Er zijn drie hellingen weg net voor de start van de plaatselijke ronde en in de plaats komt er een extra lokale lus van 29 kilometer in en rond Huy. Ik denk niet dat een verandering van het parcours de Waalse Pijl vroeger zal openbreken. De aankomst blijft bovenop de Muur van Huy, maar je weet nooit. Het zijn de renners die bepalen hoe hard de koers wordt. De concurrentie is niet min met de Movistar-ploeg en vooral Valverde. Gilbert en Alaphilippe zijn er niet meer bij, maar Quick-Step Floors heeft nog altijd Martin achter de hand. Team Sky heeft met Kwiatkowski ook een enorme troef. Het deelnemersveld blijft dus enorm sterk.”

“Jelle Vanendert en Tim Wellens zijn de speerpunten van de ploeg. Wellens is in goede doen en gaat op zoek naar zijn eerste resultaat in de Waalse Pijl. Vanendert kan dan weer rekenen op zijn ervaring in deze koersen. Tosh Van der Sande en Thomas De Gendt kunnen eventueel de koers openbreken met hun aanvalslust op één van de negen hellingen. Bart De Clercq, Tomasz Marczynski, Sean De Bie en Sander Armée zullen Vanendert en Wellens zo goed mogelijk bijstaan. Als er een kans is om mee te gaan in een ontsnapping is het aan bijvoorbeeld Sander Armée om mee te gaan.”

“De jongens zijn enorm gebrand op een goed resultaat en ik hoop voor hen dat het lukt want ze verdienen het. Ze hebben er wekenlang alles voor gedaan en dan is het logisch dat je beloond hoopt te worden. Het ideale scenario is dat er een kleine groep renners naar de meet rijdt zonder Valverde, Martin en Kwiatkowski, maar wel met Wellens. Maar de kans dat ze Wellens gaan laten rijden is niet groot dus het zal afwachten worden.“

 

Selectie Lotto Soudal: Sander Armée, Sean De Bie, Bart De Clercq, Thomas De Gendt, Tomasz Marczynski, Tosh Van der Sande, Jelle Vanendert en Tim Wellens.

Sportdirecteurs: Herman Frison en Bart Leysen.